Avslutning med rallylydnaden

Igår va det avslutning med rallylydnaden. Vi hade en avslutningstävling för att även lära oss hur en rallylydnadstäving går till och för att se hur långt vi kommit.
Ninja va helt tokig när vi kom till träningen. Hon hade vart med Andreas på jobbet tidigare på dan så hon va mer än lagom laddad för att träna. Fick börja med att låta henne rejsa av sig lite innan vi värmde upp.
Hade inga förhoppningar alls eftersom hon satte sig snett och höll på sist, och denna gången va hon överladdad istället. Försökte hela tiden bara få henne koncentrerad på mig för så länge hon är det bryr hon sig inte om någonting annat.
Sedan va det våran tur att gå banan och Ninja hade stenkoll på mig hela tiden. Hon va sååå duktig! Gjorde alla kommandon spikrakt, och inte ett enda fel gjorde hon. Den biten stod jag för istället. Det va ju det där med hinna tänka =) Jag gjorde 2 missar, först han jag inte stanna upp henne innan en sväng så vi svängde liiite sent (-3p) . Sedan kom vi till en skylt som jag förväxlade med en annan eftersom det står likadant överst på skyltarna. Hann knappt påbörja skylten innan jag kom på att jag va påväg att göra fel men det va lite sent då så där fick jag 10p avdrag. Annars gick allt jättebra! Fick tyvärr inte reda på vilken ordning vi kom i men av alla de jag kollade med hade vi näst bäst poäng (87p)! De vi inte kollade med hade hundar som vart med "utan tävlan" eftersom de vägrade gå banan utan godis.
Hon är så himla duktig snutten! Hon som vann fick inte ett enda avdrag. 100p. Jätteduktig är hon, men de är jätteduktiga i lydnaden med. Hade precis tagit LP2 eller 3. Är man duktig i lydnaden så verkar det som om allt annat också faller på plats ganska fort.
Efter tävlingen så gick vi in och åt tårta och pratade en stund.
Ninja och jag fick extra mycket beröm av tränaren eftersom vi hoppade in mitt i kursen och redan är tävlingsklara. Det blev mycket tjat på att vi skulle ut och tävla med en gång. Tog ett tag innan hon fattade varför jag absolut inte skulle det. Hon är ju bara 6 mån!!! Så även fast om jag skulle vilja så får hon inte än. 9 mån måste de vara.
Har varit lärorikt och kul att gå på kurs i detta men vet inte om jag vill fortsätta. Känns mer som vi ska satsa på den "riktiga" lydnaden istället. Nu kan vi ju rallyn. Om ett halvår får hon ju börja träna agility med.
Återstår att se vad det blir av oss...




I förmiddags va vi med Jenny och Chili och kollade på när de vallade. Ninja har vart med där en gång innan och kollat. Då va hon riktigt liten och brydde sig inte så mycket. Men denna gången stog hon och gnydde utanför staketet och undrade va det va för roliga djur Chili höll på med. Hade vart väldigt kul att se om de vore något Ninja tycker är kul. Om hunden kan valla kan den ju verkligen något speciellt. Det är ju alltid kul.

Nää dax att äta, Ninja ligger på rygg som vanligt och sover middag =)

Bye






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0