Bloggtorka

Im back! =) Har inte funnits varken tid eller lust för något bloggande de sista månaderna.
Har hänt på tok för mycket för att jag ens ska orka skriva om det så det får bli lite allmänt bara.
Snart December och jul. Känns kul, längtar efter att få börja pynta nästa vecka. Att det kan vara så mycket roligare med sådant när man bor i hus. Förmodligen blir det mycket roligare när man har barn med.
 
17 september började Andreas skola in Joel på dagis. Gick väl fint alltihopa bortsett från lite velande med någon sjukskrivning bland personal osv. 4 oktober började han gå på dagis själv, Andreas började jobba igen och jag började jobba 80%. Så fungerar det fortfarande, och bra med =)
 
Garaget har vi kommit så långt vi planerat för i år. Helt klart utvändigt och så finns det ett isolerat förråd och ett meckrum klart.
 
För Ninjas del har det hänt en del.
Vi tränar som vanligt lite lydnad och lite agility. Sedan vi börjat tävla har vi äntligen kommit igång och träna agility regelbundet. Har vart en hel del tävlingar det sista. Får nog ta en gren i taget.
 
Lydnad:
Startade 3an för första gången den 15 september. Lite tidigare än vi tänkt men det kändes helt ok. Allt satt inte 100 tex rutan som hon helt glömt bort ett tag på träningarna och sedan hade jag ingen aning om vad vändningar på stället var för något vilket va lite roligt när man kommer på det först på tävling. Tur i va på hemmaplan ;)
Här är restultatet:
 
1.Sittane i grupp: 0p - Hon ställde sig upp av någon underlig anledning. ALDRIG gjort de på träning. Gissar på att jag var otydlig och hon inte fattat att vi börjat än eller så blev hon plötsligt osäker.
2. Platsliggande: 10p -Hade vart kanon bra =)
3. Fritt följ vid sidan: 8,5p - Luftar helt om, SS , sedan var det ju det där med att jag stod som ett frågetecken när hon bad mig göra vändningar på stället. Resten gick kanon hon var superkoncentrerad.
4. Sättande: 8p - Sakta sättande
5. Inkallande med ställande: 9,5 - Steg i ställande, baktass
6. Sändande m lägg o inkall: 0p - Så var det de med den förbannade rutan. Till mitt försvar får jag väl säga att det bara var 1 som klarade rutan av oss tävlande (med dk) då de ställt rutan precis vid linjerna till planen så alla hundar sprang utanför. Sedan vet jag inte om vi klarat den ändå då den gått skit på träning.
7. Apportering o hopp över hinder: 7,5p - gripande, reser sig vid avlämnandet
8. Apportering metall: 9p -tempo
9. Vittringsprov o apport: 7p - tog rätt släppte, bra sökarbete
10. Fjärrdirigering: 9p -sista förflyttning några cm.
11. Helhet: 10p
Summa: 221p och ett 3dje pris. Placering 2 av 6 startande.
Dommare: Mette Klavenes
 
Det har hänt mig 2 gr nu att vi inte klarat det och båda gångerna har vart på Lerums bhk. Fattar inte varför? Det är (eller var) ju hemmaklubben och där vi tränar mest. Skummt det där =)
 
7 oktober åkte vi till Kungälvs bhk för att starta 3an ännu en gång. Bra nervös för rutan då hon fortfarande hade grav formsvacka med den. Resultatet: ( skriver bara siffrorna till momentet eftersom det går att läsa vilket moment de tillhör ovanför)
 
1. 9p - Flyttar ett bakben
2. 7p - Kryper ngt
3. 8p - LS, släpper
4. 8,5p - LS
5. 7p - Steg vid ställandet
6. 6,5p - många kommandon, ej framifrån. Eftersom rutan gått skit satte jag mig och riktade in henne.
7. 9p -LS
8. 8p - Dk, lite bättre tempo önskas. Fattar bara inte va han mena med dk för jag sa det bara en gång. Måste visat med kroppen med eller något.
9. 9p - Reser sig vid avlämnandet. Bra sökarbete bra tempo.
10. 8p - Dk, LS flyttar sig
11. 9p
Summa: 256,5p 1a pris och placering 1 av 2 startande.
Dommare: Rune Lövenius  
 
Där satte vi den. Precis men ändå väldigt nöjd. Nu är vi uppflyttade till Elit men jag tänker satsa på Lp3 först då vi har Lp 1 och 2 med.
Tänkte starta en till tävling nu i början av december men eftersom hon började löpa igår så blir det inget med det. Kollat efter lite tävlingar och nästa som ligger någorlunda nära var i början av februari så vi får ta oss ett litet uppehåll med tävlandet där.
Lite synd då hon går jätte bra i lydnanden just nu. Rutan fungerar äntligen kanon igen och hon är super koncentrerad. Hoppas det håller sig länge nu =)
 
Agility:
Debuterade på Kungsbackas tävling den 18 och 19 augusti. Blev jag som startade henne ändå då Andreas ville börja köra Trailen och fixa med garaget och därför inte har tid till agilityn.  Vilket inte gör så mycket för mig då jag älskar å starta =)  Det var ett hopp och ett agility lopp båda dagarna. Hon var lite okoncentrerad i första starten som va agility klassen där vi diskade oss. Men sedan lyckades vi 0a hoppklassen och fick våran första pinne!  Kom 6a av 77 starter varav 54st  diskade sig. Riktigt roligt och gjorde oss såklart ännu mer taggade på agilityn.
Den 19 kom vi på 16 plats av 88 starter med 5 fel (en dum rivning)  i agilityklassen och diskade oss i hoppklassen.
 
Kanske ska förklara hur poängsystemet fungerar i agilityn med, kanske inte så lätt att hänga med annars.
Man är ute efter "pinnar" som det kallas. Tror det är de första 10% eller 15% av alla startande i klassen som får pinnar. Sedan är till och med jag osäker på (då jag hela tiden får olika svar) om man måste ha 0 fel för att få pinne eller om det räcker med att vara inom de procenten. Tror man måste ha 0fel för att de ska delas ut? Det finns klass 1,2 och 3 i agilityn med som i lydnaden. Och så finns det hoppklass (där det inte finns några balanshinder) och agilityklass. För att komma till nästa klass alltså klass 2 för min del då så måste jag lyckas få 3 pinnar i tex hoppklass. Och för att få starta klass 2 i agilityklassen måste jag då såklart få 3 pinnar i den klassen med.
 
Vidare till nästa tävling som var den 13 och 14 oktober i Tångahallen. Sjukt bra att tävla där inne.
På lördagen i agilityklassen kom vi på plats 16 av 65 än en gång med 5 fel. Disk i hoppklassen.
På söndagen var det DM, tyckte det var lite svåra banor för oss (ska tydligen vara ca klass2 banor) och där är vi inte ännu. Diskade oss i första agilityklassen , sedan fick vi till ett riktigt bra lopp i hoppklassen men fick tyvärr med oss en rivning i slutet så slutade på plats 21 av 58.  
28 oktober var det dax igen, fast i kungälv. Där fick vi 5 fel i hoppklassen och kom på plats 10 av 57. Sedan 0a vi agilityn och kom på plats 8 av 59. Så blev det en pinne i agilityn med =)
17 november åkte vi ner till Varberg. Diskade oss i agilityklassen (hon börjar gilla balanshinder liite för mycket). Men 0a hoppklassen och kom på plats 8 av 81 starter. Så där fick vi våran andra pinne i hoppklass.
Nu har vi alltså 1 pinne i Agilityn och 2 i Hopp. Verkar tyvärr vara uppehåll på tävlingsfronten där med men det gör inte så mycket då vi har MYCKET att träna på. Ska tränas kontacktfält något jag inte hann börja med innan första starten så där har vi fått hjälp av lydnaden då jag fått använda stanna så länge. Sedan ska det tränas mycket slalom på alla vis. Sedan är vi redo igen =) Men Jennys alla tips har vi kommit långt på än =)    
 
Sådär det var alla missade resultat från de senaste månaderna. Får bli lite mer inveckat och bilder och sånt någon annan dag för nu är jag TRÖTT på att skriva =)
Måste väl bara få med att vi bytt klubb i oktober till Alingsås bhk. Då jag börjat träna endel agility och där finns alla gamla stallkompisar som också håller på med det nu så det är riktigt kul att kunna träna och tävla ihop igen.
 
Nu får det vara nog.
 
Bye
 
 
   
 
  
  
  
 
 
 
   

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Oj oj oj så mycke att läsa! Hur 17 kan du komma ihåg allt så detaljerat :-) Heja på,ni är så himla duktiga! Kram

2012-11-26 @ 21:19:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0