Rallylydnad

Det var ungefär som jag hade tänkt. Måste vara den bästa träningen man kan göra med en valp/unghund. Hunden lär sig att gå ordentligt i koppel (man får ALDRIG ha kopplet sträckt utan det ska alltid hänga som i en båge mellan hund och förare) och bara koncentrera sig på föraren samtidigt som man ska utföra ett eller ett par kommandon vid varje skylt. Kändes jättebra att jag bara kunde hoppa in i kursen så, men bara man fattar skyltarna och har en hund som kan koncentrera sig lite på matte/husse så går det utan problem. Sedan va det ganska nyttigt för mig med för man va tvungen att vara ganska snabbtänkt vilket jag inte behövt va sen jag la ner gymkhanan ungefär. Skyltarna stod bara med 3 meters mellanrum ungefär så precis när man va klar med ena skylten så fick man snabbt kolla upp på nästa och förbereda hund och händer å koppel och allt. Efter träningen hade vi teori. Handlade mycket om tävling eftersom man kan tävla i denna gren nu.
Sista gången, alltså om 3 gånger redan för mig och Ninja så ska de va en tävling. Då har tränaren tagt dit en domare som ska döma oss. JÖSSES! Lyckas vi med de efter 4 gångers träning (när de andra tränat minst det dubbla) och med den absolut yngsta hunden i kursen (näst yngst tror jag va 2 år) så har vi allt lyckats med något bra.

Denna gången va det mest snurrigt för min del men Ninja skötte sig bra tycker jag. Jätte nyttigt att träna med massa andra hundar. Något jag saknat när jag tränat henne annars. Vill ju se att hon lyssnar på mig lika bra när andra hundar är i närheten som när vi tränar själva för då går hon alltid hur bra som helst. Men kontakten mellan oss va de inget fel på alls även fast det va andra hundar där. Fick tom. beröm för vi hade så bra kontakt med. Ända skillnaden när andra hundar är med är att så fort hon inte får något kommando på ett tag börjar hon kolla runt sig. Men de gör väl de flesta hundarna då kan jag tänka mig. Nästa vecka ska det nog gå bra när vi båda vet vad det handlar om lite mera. Får bli mycket fot träning tills dess.


När man väl skriver om gymkhanan blir jag ju bara tvungen att lägga upp lite kort från den tiden med =)
Jag och Cindy


Eva och jag på Cindy och Dennis när vi tävlade par i Danmark




Jag och Cindy



Busarna Ninja å Chili. Ser ut som Chili redan plannerat något nytt bus där =)

Bye

Kommentarer
Postat av: Anki,Siri,Vilda

Ses snart. Träffade jenny på vårt medlemsmöte igår. Kram Anki

2010-10-07 @ 18:16:56
URL: http://www.arelidsaussie.se
Postat av: jenny ´n the hot dogs

Guuuuu vad roligt att se lite bilder från gymkanatiden! Ser riktigt proffsigt ut! Jag blir ju sugen själv att testa när jag ser er =) Fin häst den där du ;-)

2010-10-12 @ 07:40:23
URL: http://bambam.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0